Bergeliga
Meleraikan Kemarahan Rakyat
“Raja kita sudah
terpengaruh dengan agama pendatang itu.”
Berita
ini gempar tersebar. Dibualkan di merata ceruk desa dan bandar. Diapi-apikan oleh
golongan pemimpin yang dengki. Mereka menghasut rakyat supaya menggulingkan
rajanya.
Bahkan beberapa orang penting ingin
membatalkan bai’atnya kepada Najasyi. Najasyi terpaksa berstrategi mengendurkan
kemarahan rakyat. Baginda ingin menangani puak pembangkang dengan sikap
saksama.
Baginda mengkhabarkan
situasi negeri kepada pendatang muslimin melalui ketua mereka iaitu Ja’far bin
Abi Thalib. Baginda menyerahkan dua buah kapal sambil berkata,
“Naiklah kalian
ke kapal itu, amati perkembangan. Bila beta kalah, pergilah ke mana kalian
suka. Tapi kalau beta menang, kalian boleh kembali dalam perlindungan seperti
semula.”
Kemudian, Najasyi
mengambil sehelai kulit kijang dan menulis, “Aku bersaksi bahawa tiada Ilah
kecuali Allah dan Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya yang terakhir. Dan
aku bersaksi bahwa Isa adalah hamba dan utusan-Nya yang ditiupkan kepada
Maryam.”
Dipakainya
tulisan itu di dada, kemudian dia mengenakan pakaian perangnya dan pergi
bersama perajuritnya. Berdirilah Najasyi menghadapi para penentangnya. Baginda
mulakan dengan perbincangan. Baginda berkata,
“Wahai rakyat
Habasyah, katakanlah, bagaimana perlakuanku kepada kalian?”
Mereka
menjawab, “Sangat baik, Tuanku.”
Najasyi
berkata, “Lalu mengapa kalian menentangku?”
Mereka berkata,
“Kerana Tuanku telah keluar dari agama kita dan mengatakan bahawa Isa adalah
seorang hamba.”
Najasyi
berkata, “Bagaimana menurut kalian sendiri?”
Mereka
menjawab, “Dia adalah putera Allah.”
Maka Najasyi
mengeluarkan tulisan yang dipakainya di dada, diletakkan di atas meja dan
berkata, “Aku bersaksi bahawa Isa bin Maryam tidaklah lebih dari yang tertulis
di sini.”
Di luar dugaan
tentang apa yang tertulis, ternyata rakyat menerima dengan senang
pernyataan Najasyi. Mereka membubarkan diri dengan lega. Kebijaksanaan Najasyi
menyelamatkan rakyat daripada pertumpahan darah. Dalam masa yang sama, dia
tetap teguh dengan kepercayaannya.
Bersahabat dengan Rasulullah SAW Dari Jauh
Keadilan
Najasyi melindungi kaum muhajirin yang berhijrah ke negerinya menggembirakan Rasulullah
SAW. Lebih-lebih lagi apabila Rasulullah SAW mendengar betapa tawadhuknya hati
Najasyi terhadap kebenaran al-Quran. Meskipun mereka tinggal berjauhan, namun
hubungan mereka menjadi akrab.
Pada tahun baru
7 hijriyah, Rasulullah SAW berhajat untuk berdakwah kepada enam orang
pemimpin negeri tetangga agar mahu masuk agama Islam. Beliau menulis untuk
mengingatkan mereka tentang iman, dan menasihatkan mereka tentang bahaya syirik
dan kekufuran.
Maka baginda
menyiapkan enam orang sahabat. Mereka mempelajari bahasa kaum yang hendak
didatangi terlebih dahulu agar dapat menyelesaikan tugas dengan sempurna.
Setelah siap, keenam-enam sahabat itu berangkat pada hari yang sama. Di antara
mereka ialah Amru bin Umayah Adh-Dhamari yang diutus kepada Najasyi di negeri
Habasyah.
Amru bin Umayah
Adh-Dhamari menghadap Najasyi. Dia memberi salam secara Islam dan Najasyi
menjawabnya dengan lebih indah serta menyambutnya dengan baik.
Setelah
dipersilakan duduk di majlis Habasyah, Amru bin Umayah memberikan surat
Rasulullah SAW kepada Najasyi. Surat itu segera dibaca. Di dalamnya tertulis
ajakan kepada Islam, disertai beberapa ayat al-Quran.
Najasyi
menempelkan surat itu di kepala dan matanya dengan penuh hormat. Setelah itu
dia turun dari singgahsana dan menyatakan ke-Islamannya di hadapan hadirin.
Selesai mengucapkan syahadat, dia berkata,
“Kalau saja
beta mampu untuk mendatangi Muhammad SAW nescaya beta akan duduk di hadapan
baginda dan membasuh kedua kakinya.”
Kemudian dia
menulis surat jawapan kepada Rasulullah SAW berisi pernyataan menerima dakwahnya
dan keimanan atas kenabiannya.
Wakil Rasulullah SAW Menikahi Ummu Habibah
Kemudian, Amru
bin Umayah menyodorkan surat Nabi SAW yang kedua. Dalam surat itu, Rasulullah
SAW meminta agar Najasyi bertindak sebagai wakil untuk pernikahan baginda dengan Ramlah binti Abu Sufyan yang termasuk
rombongan Muhajirin ke Habasyah.
Ramlah yang
lebih dikenali sebagai Ummu Habibah sedang menghadapi ujian hidup yang sangat
getir. Ayahnya antara penentang Islam yang paling utama.
Suaminya Ubaidullah bin Jahsy pula mati dalam keadaan murtad.
Suaminya Ubaidullah bin Jahsy pula mati dalam keadaan murtad.
Hancur hati
Ummu Habibah tatkala suaminya masuk agama Nasrani dan berbalik memusuhi Islam
serta kaum muslimin. Pekerjaannya hanya duduk-duduk di tempat maksiat dan
menjadi pemabuk berat. Bahkan dia memberikan tawaran kepada Ummu Habibah, ikut
agama Masehi seperti dirinya atau diceraikan.
Ummu Habibah
tidak memilih suami atau ayahnya. Dia memilih Allah dan Rasul.
Terkontang-kanting bersama puterinya, Habibah di bumi Habsyah yang asing. Tanpa
ayah dan suami sebagai pembela hidupnya, dia ibarat sebatang kara. Jiwanya
tetap kental dengan akidahnya.
Utusan Najasyi
Pagi itu amat
cerah. Terdengar ketukan di pintu rumah Ummu Habibah. Ketika dibuka, seorang
wanita utusan Najasyi memberi salam dan berkata,
“Tuanku Najasyi
mengirimkan salamnya untukmu dan berpesan bahawa Muhammad Rasulullah SAW telah
meminang dirimu. Baginda Najasyi ditunjuk sebagai wakil untuk akad nikah. Maka
bila kamu menerima pinangan itu, bersiaplah segera siapa yang kamu tunjuk
sebagai wali.”
Betapa tidak
terukur kebahagiaan Ummu Habibah. Beliau berkata kepada utusannya tersebut,
“Semoga kamu mendapatkan kebahagiaan dari Allah.”
Kemudian Ummu
Habibah berkata, “Aku menunjuk Khalid bin Sa’id bin Ash sebagai waliku kerana
dialah kerabatku yang terdekat di negeri ini.”
Pada hari yang
dijanjikan, istana Najasyi nampak semarak. Seluruh sahabat yang ada di Habsyah
hadir untuk menyaksikan pernikahan Ummu Habibah dengan Rasulullah SAW.
Najasyi
mengucapkan salam dan tahmid dan berkata, “Amma
ba’du, saya penuhi permintaan Rasulullah SAW untuk menikah dengan Ramlah
binti Abi Sufyan. Dan saya berikan mahar sebagai wakil Rasulullah berupa empat
ratus dinar emas berdasarkan sunnatullah dan
sunnah Rasul-Nya.” (Satu dinar bersamaan lebih kurang harga seekor kambing.
Cuba darab…)
Khalid bin
Sa’id bin Ash sebagai wali Ummu Habibah berkata, “Saya terima permintaan
Rasulullah SAW dan saya nikahkan Ramlah binti Abi Sufyan yang memberi saya wakalah (dilantik sebagai wakil) dengan
Rasulullah. Semoga Allah memberkahi Rasul dan isterinya.”
Kemudian
Najasyi mempersiapkan dua buah kapal untuk menghantarkan Ummul mukminin Ramlah binti Abi Sufyan dan puterinya, Habibah
beserta sisa-sisa kaum muslimin yang masih ada di Habasyah. Sejumlah rakyat
Habsyi yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya turut bersama mereka. Mereka
rindu untuk berjumpa langsung dengan Rasulullah SAW dan solat di belakang
baginda. Rombongan tersebut dipimpin oleh Ja’far bin Abi Thalib.
Tongkat Buat Rasulullah
Najasyi juga
memberikan banyak hadiah kepada Ummu Habibah berupa wangi-wangian mahal, juga
beberapa bingkisan untuk Rasulullah SAW. Di antaranya ada tiga batang tongkat
Habsyah yang terbuat dari kayu-kayu terpilih.
Di kemudian
hari, salah satu daripada tongkat itu dipakai oleh baginda sendiri, dan yang
lain dihadiahkan kepada Umar bin Khathab dan Ali bin Abi Thalib.
Tongkat
tersebut biasa didirikan di hadapan Nabi (sebagai sutrah) ketika ditegakkan solat,
tatkala tempat-tempat yang tidak ada masjid atau bangunan lainnya atau di dalam
perjalanan, dalam solat-solat hari raya dan solat istisqa’.
Pada masa pemerintahan
Abu Bakar al-Shiddiq, Bilal adalah orang yang memegang tongkat itu. Lalu pada
zaman Umar bin Khatthab dan Usman bin Affan, tongkat tersebut beralih ke tangan
Sa’ad al-Qarazhi. Begitulah seterusnya setiap kali pergantian khalifah.
Najasyi yang
pemurah turut memberikan hadiah berupa perhiasan-perhiasan, di antaranya ada
cincin emas. Nabi SAW menerima tetapi tidak dipakai sendiri. Baginda memberikan
kepada Umamah, cucu baginda dari puteri baginda, Zaenab. Katanya dengan kasih
sayang,
“Pakailah ini
wahai cucuku.”
Solat Ghaib Nabi Buat Najasyi
Tidak lama sebelum pembukaan Makkah, Najasyi wafat, Rasulullah SAW memanggil para sahabat untuk melakukan solat ghaib. Padahal Rasulullah belum pernah solat ghaib sebelum wafatnya Najasyi dan tidak pula setelahnya.
Semoga Allah
meredai Najasyi dan menjadikan syurga-Nya yang kekal sebagai tempat
kembalinya. Sungguh dia telah menguatkan kaum muslimin di saat mereka lemah,
memberikan rasa aman di saat mereka ketakutan dan dia melakukan hal itu
semata-mata kerana mencari reda Allah Taala.
Diadaptasi dari Dr. Abdurrahman Ra’fat Basya, Shuwaru min Hayati at-Tabi’in, atau Mereka Adalah Para Tabi’in, terj. Abu Umar Abdillah (Pustaka At-Tibyan, 2009).
Di copy dari :http://sebarkanbahagia.blogspot.com/2012/05/raja-al-najasyi-penghilang-duka.html
Tiada ulasan:
Catat Ulasan