Rabu, 30 Mei 2012

Sejarah pembukaan Constantinople

Map of the fall of Constantinople
Map of the fall of Constantinople

Sultan Muhammad II adalah pembuka kota Constantinaple yang kini dipanggil Istanbul di Turki. Beliau adalah adalah sultan dibawah pemerintahan Kerajaan Turki Uthmaniyyah. Constantinaple yang terletak di antara benua Eropah dan Asia adalah ibu negara Empayar Byzantium yang beragama Kristian Ortodox. selatannya ada Laut Marmara, utaranya pula ada teluk Golden Horn. timurnya ada Selat Bosphorus yang menghubungkan Laut Mediterranean dan Laut Hitam. Manakala baratnya ada Bulgaria dan Greece. 3 daripada empat sempadannya ialah air.
Benteng Theodosius
Benteng Theodosius

Constantinople dipertahankan dengan benteng Theodosius yang mempunyai tiga lapisan. Benteng ini bertujuan untuk pertahankan Constantinople daripada tentera Islam Uthmaniyyah yang ada di Bulgaria, Serbia dan Turki. Tentera Islam yang pertama dipimpin oleh Muawwiyah bin Abu Sufyan pada zaman khilafah Ummaiyah ke kota itu. Mereka tewas ditangan Byzantium. Kemudian percubaan demi percubaan untuk menawan dan menakluki kota Constantinople sehingga Sultan Murad II bapa kepada Sultan Muhammad II juga tewas di Constantinople lebih setengah abad kemudian.
Sultan Muhammad II adalah seorang mujahid yang berani dan bercita-cita tinggi untuk membuktikan kebenaran hadis Rasulullah : “Rasulullah SAW bersabda: Kamu akan pasti membebaskan Constantinople, sebaik-baik pemimpin adalah pemimpinnya dan sebaik-baik tentera adalah tenteranya.” (riwayat Imam Ahmad)
Sultan Muhammad dan tenteranya bersama selaras meriam
Sultan Muhammad dan tenteranya bersama selaras meriam

Baginda mula menjadi sultan ketika belau masih remaja iaitu dalam lingkungan belasan tahun. Baginda tidak pernah tinggalkan solat rawatib dan solat tahajjud serta dan semestinya solat fardu sejak baligh. Baginda mengisi dirinya dan tenteranya ilmu. Baginda mula menyusun taktik untuk menyerang dengan efisyen mantap dan berpotensi tinggi untuk berjaya. Baginda juga membuat persediaan material dengan membebaskan Urban daripada tahanan Byzantium. Baginda menyuruh beliau membuat meriam yang besar dan boleh menembak daripada jarak yang jauh. Constantinople juga membuat persediaan. Antaranya, membuat rantai yang tebal merentangi teluk Golden Horn supaya angkatan laut Muslim tidak boleh masuk ke dalam teluk itu
Baginda telah mengepung kota itu dengan dua ratus lima puluh ribu orang tentera yang meliputi laut dan darat. Baginda sendiri memimpin tentera itu ke medan perang. Baginda melakanakan langkah pertama iaitu mengepung dan menyekat bantuan material kepada tentera Byzantium.
Baginda juga menghantar utusan untuk meminta Constantinople dengan aman. Maharaja Constantinople tidak menerima tawaran itu dan mengisytiharkan perang.
Sultan Muhammad dan tenteranya memasuki Constantinople
Sultan Muhammad dan tenteranya memasuki Constantinople

29 Mei 1453
Kota Constantinople berjaya ditawan selepas 53 hari dikepung. Ramai yang syahid. Baginda mengganti gereja Aya Sophia menjadi masjid. Baginda mahu melantik seorang imam kepada masjid itu. Baginda menyuruh siapa yang pernah tinggalkan solat fardu sejak baligh duduk. Tiada seorangpun duduk. Kemudian siapa pernah tinggal solat rowatib sejak baligh duduk. Separuhnya duduk. Siapa yang tidak pernah tinggal solat tahajjud sejak baligh duduk. Semua duduk kecuali seorang. Itulah Sultan Muhammad Al-Fatih… Itulah kisah sebaik-baik pemimpin dan tentera. Kita kena berusaha mengikut contoh yang pernah ditunjukkan.

Di Copy Dari: http://bunga2ku.wordpress.com/2009/06/15/sejarah-pembukaan-constantinople/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan